info@gripopleren.nl

Een nieuwe taal leren

”leestijd:” 2 minuten

Een nieuwe taal leren

De relatie tussen je zintuigen en je geheugen

Een nieuwe vreemde taal leren is voor veel leerlingen een uitdaging. Ze komen bij mij en geven al snel toe dat ze vaak onvoldoendes halen voor SO’tjes van woordjes maar weten dan niet wat ze fout doen. Ik kan wel raden…

9 van de 10 leerlingen hanteert namelijk dezelfde leerstrategie: lezen, stampen en met goed geluk schrijven ze het woord 3x over om de spelling onder de knie te krijgen. Een enkeling zal herhalen en zichzelf (laten) overhoren. Voor diegenen die digitaler ingesteld zijn herhalen ze hetzelfde proces maar dan via online programma’s. Hierbij prikkel je met name de zintuigen via het zien en eventueel het voelen.

Waar gaat het mis? Als je erover nadenkt, is het eigenlijk bizar dat mensen zo verschillend zijn maar vaak niet meer handvatten hebben als het aankomt op verschillende leerstrategieën. De theorie Neurolinguïstisch Programmeren (NLP) stelt dat mensen (en dus hun geheugen) ofwel visueel, auditief of kinestetisch zijn ingesteld. Dit betekent dat niet iedereen via hetzelfde kanaal is afgesteld en dat input wellicht via een andere weg beter kan worden verwerkt. Als je van jezelf weet wat dit voor jou betekent, kun je je leerstrategie hierop aanpassen. Bovendien is het in veel gevallen de kracht van de combinatie.

Wat betekent dit concreet?

Visueel:

Arrival (=aankomst)/departure (=vertrek) –> Je staat op Schiphol en je kijkt naar het bord boven je. Vliegtuigje op het plaatje stijgt/daalt.

Fast (=snel) –> associatie erbij schrijven ‘F1’. Leerling is een Formule 1 fan dus sluit aan bij zijn belevingswereld.

Auditief:

To pray (bidden) –> Hoe jong de leerlingen ook zijn ze kennen allemaal het liedje “Like a prayer” van Madonna.

Titel van de leestekst is “Alligator on the loose” (=losgeslagen). –> Momenteel in de Top 40 is Niall Horan super populair met “On the loose”.

Bovendien, vergeet de woorden niet hardop uit te spreken! Ook nog eens goed voor het oefenen van je uitspraak.

Kinestetisch:

To wave (=golven) –> Je zit met 60 man in de bus en je maakt the wave. Dit is dus een golvende beweging.

Moustache (=snor) –> maak tijdens het leren met twee vingers de beweging van een snorretje onder je neus.

Mocht jij ook tegen problemen aanlopen met het leren van woordjes en hierbij graag hulp ontvangen? Grip op leren gaat graag met je aan de slag om te ontdekken wat voor type jij bent en op welke manier we jouw leerstrategie kunnen optimaliseren!

Door onze collega: Monique Rutten

48039913_2279051185704840_217646484177289216_n

Schaatsbaan is geopend

De schaatsbaan gisteren feestelijk geopend met een heerlijk hapje en drankje!
presentatie-op-scherm

Grip op leren vanaf nu ook in Valkenswaard

Ja het is zover. Grip op leren komt naar Valkenswaard! Na een doorslaand succes in Bladel gaan we onze individuele...
48077758_2277281652548460_4229119438693072896_n

De sint wist ons ook te vinden!

De Sint wist ook de hardwerkende mensen van Grip op leren te vinden en gaf ze iets dat hen wel...
pexels-photo music

Leer een nieuwe taal, schrijf een verhaal!

Alle informatie en prikkels die een mens gedurende zijn leven opdoet, kan omgezet worden in kennis. Bij het leren van...
pexels-photo planning

Plannen: leer jezelf kennen!

Plannen is een vaardigheid. Waarom het zo belangrijk is om dit te weten? Het feit dat het een vaardigheid is,...