info@gripopleren.nl

Plannen: leer jezelf kennen!

”leestijd:” 3 minuten

Plannen is een vaardigheid. Waarom het zo belangrijk is om dit te weten? Het feit dat het een vaardigheid is, geeft aan dat je het leren kan. Je kan het ontwikkelen! Dat is goed om te horen toch?

 

  1. Leer jezelf kennen!

Jezelf en je eigen gewoontes kennen is nummer 1 bij het leren plannen. Het maken van een planning doe je namelijk om beter inzicht te krijgen in je tijdsinvestering en omdat je het  jezelf gemakkelijker maakt. Dan is het wel handig om te weten voor jou haalbaar is en hoe lang je nodig hebt voor bepaalde dingen. Hier volgen twee voorbeelden (VB).

 

VB 1.1 Als je van jezelf weet dat je graag vier keer de wekker laat snoozen en dan de neiging hebt om te laat op school te komen is het voor jou misschien prettig om in te plannen de avond ervoor alvast je eten, kleding en schooltas in orde te maken.

VB 1.2 Als je van jezelf weet dat jouw concentratie na 20 min. huiswerk maken begint af te zwakken is het voor jou misschien prettig om even 10 min. pauze te plannen tussendoor. Even naar de wc, iets te drinken en te eten halen, balletje trappen buiten, etc.

 

  1. Zorg voor overzicht!

De gemakkelijkste manier voor jezelf om overzicht te krijgen is als je je dagplanning in één oogopslag overziet. Plannen doe je vooruit. Dus ook het zien van je weekplanning in één oogopslag kan helpend zijn om goed vooruit te plannen. Op die manier kun je gemakkelijk je tijd en energie goed over te week verspreiden.
Let hier dus op bij het aanschaffen van een papieren agenda of het instellen van de digitale variant 😉

 

  1. Geef het kleur!

Voor sommigen kan het helpend zijn om consequent activiteiten te markeren.

VB 3.1 Schoolagenda; blauw & bijbaantje; geel & sporttraining; groen.

VB 3.2 Frans; blauw & GS; geel & BIO; groen.

 

  1. Benoem tijd en activiteit!

Voor heel veel leerlingen is het niet helder hoeveel tijd ze iets ‘moeten’ en hoeveel tijd ze iets ‘mogen’. Daarom is het fijn als je dit voor jezelf op een rijtje zet. Dan kun je zeggen: “Kijk pap en mam, vandaag heb ik de dingen die ik ‘moet’ gedaan (hond, school, huiswerk) en nu is er tijd voor de dingen die ‘mogen’ (bijbaantje, sporttraining, gamen)”.

 

6.45 Opstaan en klaarmaken

7.30-7.45 hond uitlaten

7.45 fietsen 25 min.

8.20-15.00 school

15.00-15.30 wc, eten & drinken, kletsen met mama hoe mijn dag was

15.30-16.00 AK: H3, P4. WB blz 60, mkn opd 1 t/m 5

16.00-16.15 pauze

16.15-17.00 hh PW GS: H4 Revolutie, P1+2  sv lezen

17.00-17.30 eten

18.00-20.00 Werken bij de supermarkt

20.30-21.15 GS: mkn dig. oefentoets

21.30 naar bed

 

  1. Stel prioriteiten!

Heb je een volle agenda deze week? Bepaal voor jezelf wat het belangrijkste is.

 

VB 5.1 Over twee dagen staan er twee PW’s op het programma namelijk NL & GS. Voor NL sta je een 4 gemiddeld en voor GS een 7 gemiddeld. Het is leuk als je met volle tijdsinvestering voor GS een 8 voor je PW kan halen. Maar het is zinvoller om wat meer tijd aan NL besteden zodat je met een 5.5 voor het PW je gemiddelde langzaam kan laten stijgen

 

VB 5.2 Vandaag om 19.00u is de laatste training voor die belangrijke wedstrijd van over twee dagen. Maar mijn beste vriend(in) viert haar verjaardag vanaf 20.00u. Ik ga haar uitleggen dat ik na de training om 20.30u haar eventjes kom feliciteren. Helaas kan ik niet lang blijven want ik wil om 21.30u naar bed gaan omdat ik morgen het 1e uur een PW heb.

 

  1. Ben consequent!

VB 6.1 Huiswerk noteren:

-de tijd

-het vak

-het hoofdstuk

-de paragraaf

-leerwerk/maakwerk

 

VB 6.2 Activiteit noteren:

-(met wie?)

-wanneer?

-wat?

-waar?

 

VB 6.3 Afkortingen gebruiken:

-sv = samenvatting

-WB = werkboek

-consequent zelfde afkorting per vak; niet EC en eco door elkaar

-hh = herhalen

-dig. = digitaal

 

  1. Hou het netjes!

Is een activiteit komen te vervallen of verplaatst? Hou het netjes en overzichtelijk voor jezelf en gebruik droge typex/stickertjes of andere manieren om ervoor te zorgen dat je hier weer een nieuwe activiteit kan plannen.

 

Dit waren zo al heel wat tips op een rijtje. Hopelijk heb je er wat aan om alvast een goede start te maken met het aanleren van deze vaardigheid. Uiteraard zijn er nog 101 andere dingen waar we op kunnen letten bij het leren plannen. Maar een goed begin is het halve werk! Heb je nog vragen over plannen en kun je wel een steuntje in de rug gebruiken? Laat een mailtje achter bij info@gripopleren.nl en wij helpen graag!

Wij zijn ook super benieuwd  naar wat jullie van deze column vinden en misschien heb jij nog wel een gouden tip voor ons?! 😉 Laat een reactie met jouw speciale plantips achter en deel dit bericht met anderen zodat we allemaal super planners kunnen worden!

48039913_2279051185704840_217646484177289216_n

Schaatsbaan is geopend

De schaatsbaan gisteren feestelijk geopend met een heerlijk hapje en drankje!
presentatie-op-scherm

Grip op leren vanaf nu ook in Valkenswaard

Ja het is zover. Grip op leren komt naar Valkenswaard! Na een doorslaand succes in Bladel gaan we onze individuele...
48077758_2277281652548460_4229119438693072896_n

De sint wist ons ook te vinden!

De Sint wist ook de hardwerkende mensen van Grip op leren te vinden en gaf ze iets dat hen wel...
47400436_2274766682799957_8784598598802210816_n

Een nieuwe taal leren

Een nieuwe taal leren De relatie tussen je zintuigen en je geheugen Een nieuwe vreemde taal leren is voor veel...
pexels-photo music

Leer een nieuwe taal, schrijf een verhaal!

Alle informatie en prikkels die een mens gedurende zijn leven opdoet, kan omgezet worden in kennis. Bij het leren van...